Ved indgangen til år 1900 rykkede Silkeborg op i købstædernes rækker og blandt de mange sager byrådet i den anledning skulle tage stilling til, var valget og udformningen af et byvåben. Nu var udformningen ikke det sværeste, for mindst tre lokale kunstnere havde i de forløbne årtier givet deres bud på et våben for den unge by.
Warmings byvåben
Allerede i 1884 var birkedommer Drechsel på banen med et forslag. Han allierede sig med byens eneste tandlæge, ganespaltespecialisten Ernst Warming, der på kort tid kunne præsentere et byvåben. Warming havde – i lighed med de følgende kunstnere – taget udgangspunkt i det gamle sagn om biskop Peder (eller Silke), der opførte det gamle Silkeborg Slot engang i middelalderen. Sagnet vil være kendt af de fleste silkeborgensere men kan nok tåle en genopfriskning – her i den vistnok ældste, trykte version: J.M. Thieles ”Danske Folkesagn”, der udkom i årene 1818‑23: ”Silkeborg Slot har sit navn efter en biskop Silke, som skal have bygget det. Og fortælles der, at da han engang sejlede på den sø som er derhos og tænkte på, hvor han vel skulle bygge slottet, tog han af hovedet sin bispehue og satte den på søen med de ord: ”Hvor nu min hue driver i land, der vil jeg lade mit slot bygge”. Så lod han det ske”.
Om de andre elementer i våbnet forklarede Warming mange år senere, at den Y‑formede strøm var en stiliseret gengivelse af Gudenåen med Langsøens tilløb, træet symbol på de store skove omkring byen og tandhjulet symbol på den fremblomstrende industri.
Trods alle gode intentioner blev Warmings forslag aldrig ført ud i livet. Byvåbnet blev slet ikke omtalt i datidens aviser og man leder forgæves efter officielle dokumenter i kommunens arkiv.
Måske indså embedsmanden Drechsel hurtigt, at Silkeborg, der på det tidspunkt endnu stod uden købstadsrettigheder, umuligt kunne få sit eget byvåben.
Hansens byvåben
Otte år senere, i 1892, kunne redaktør Bønnelycke i ”Silkeborg og Omegns Avis” præsentere sine læsere for et nyt byvåben. Våbnet – og vildmanden, der for en stund har lagt våbnene fra sig – var udført af kunstmaleren Lars Rastrup, der boede på Fyn, men ideen skyldtes C.P. Hansen, der drev en malermesterforretning på hjørnet af Rådhusgade og Søgade. Maler Hansen var i øvrigt mangeårigt medlem af kommunalbestyrelsen, så han havde nok mere end blot et kunstnerisk sigte med sin idé. Redaktør Bønnelycke skrev i sin avis, at nu håbede han, at de to maleres forslag kunne blive ophøjet til byens officielle våben, men sådan skulle det ikke gå. Da avisen gik ind nogle måneder senere, gik også byvåbnet i glemmebogen.
Rosens byvåben
Den 18. marts 1896 blev Håndværkerforeningens nye bygning på Torvet indviet i silende regnvejr.
Arkitekten var Anton Rosen, der i mere end 10 år havde sat sit helt specielle præg på bybilledet med sine ofte fantasifulde og rigt ornamenterede bygninger (Ørneapoteket, Vestergade 9 er blot et af mange eksempler).
Den nye forsamlings‑ og teaterbygning på Torvet fraveg ikke stilen og blandt mange fine bygningsdetaljer kunne folkemængden den dag i marts – nu for snart 100 år siden – for første gang stifte bekendtskab med byens nuværende våben.
Rosen kan have kendt Warmings forslag – arkitekten og tandlægen var i øvrigt svogre – under alle omstændigheder var udgangspunktet stadig det samine: sagnet om biskoppen, der opførte slottet ved Gudenåen.
Alle elementer blev på smukkeste vis forenet i Rosens våben: Bispehuen (eller mitraen) med silkebåndene svævende over den røde borg ved vandet. Alle borgere var begejstrede for forslaget og byvåbnet blev Rosens ”varemærke” i de kommende år.
I årene 1898‑99 tegnede Rosen det nye gymnastikhus ved borgerskolen på Søndergade, bestyrerboligen ved gasværket og kødkontrolstationen i Fredensgade.
Alle steder sås byvåbenet. Da byrådet på sit møde den 6. januar 1900 skulle beslutte sig for et nyt byvåben var der således ikke den store tvivl. På den ene side fandt man tanken i Warmings gamle forslag for god, men da Rosens våben allerede sad på fire offentlige – de tre af dem endda kommunale ‑ bygninger blev dette forslag indstillet til kongens godkendelse. Den nye købstad havde sat kronen på værket.
Trykt i Midtjyllands Avis' særudgave, december 1995. Billederne er gengivet efter avisartiklen. Det øverste billede forestiller Silkeborg Sygehus på Kildebakken, opført 1902. Arkitekten var Anton Rosen, og Rosens byvåben ses over hovedindgangen.
Avisens særudgave udkom umiddelbart før Silkeborg 150-års jubilæum i 1996, og jeg blev indbudt til at skrive ovenstående artikel om byens tidligste byvåben. Arkitekten Anton Rosen har æren for det byvåben, der blev det officielle, da Silkeborg handelsplads rykkede op i købstædernes klasse. Men det viste sig, at to andre silkeborgenserne allerede havde været på banen i 1884 og 1892 ...
Hel eller delvis kopiering af artiklen er ikke tilladt uden forudgående aftale med forfatteren, og kun med korrekt angivelse af forfatter, titel, websted o.lign. Korte citater fra artiklen kan anvendes, men stadig med korrekt angivelse af forfatter, titel, websted o.lign. Hvis du er tvivl, så kontakt forfatteren.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar